In een digitale wereld vol afleiding is het zoeken naar manieren om efficiënt te werken. Toegegeven, ik ben er ook schuldig aan. Nog snel even een berichtje beantwoorden en plots een uur later nog Instagram Reels zitten bekijken. Daarom ging ik op zoek naar tips om efficiënt te werken. Ik geef 5 tips waarmee je orde kan scheppen in jouw eindeloze takenlijst:


Disclaimer: dit zijn tips die voor mij goed werken. Passende werkmethoden kunnen voor iedereen verschillen.


  • Maak en gebruik een to-do list

Ja hoor, we starten met de grootste cliché-tip. Het gebruiken van een Google agenda, Apple herinneringen, Microsoft To Do app, Notion of een papieren to-do list. Het zijn maar enkele voorbeelden van manieren om je to-do's bij te houden. Probeer zoveel mogelijk apps, programma's of planners uit en zoek wat voor jou het beste werkt. Als ik merk dat mijn gedachten afdwalen naar een andere opdracht, dan schrijf ik m'n ideeën vlug op een to-do list. Zo kan ik in focus doorwerken aan de huidige opdracht.


  • Zet je telefoon op vliegtuigstand, stille modus of niet storen

Grijp je naar je telefoon vanaf je inspiratie eventjes zoek is? Wees jezelf te slim af en gebruik een van de vele dempopties op je telefoon. Stille modus, vliegtuigstand en niet storen zijn maar enkele van de vele opties. Ook hier: probeer uit wat voor jou het beste werkt. Bij mij werkt het om mijn telefoon in een andere ruimte te leggen. Dan ben ik zeker dat ik een langere tijd geconcentreerd kan werken. Of toch bijna zeker. 😉


  • Laat alleen de browsertabbladen openstaan die je écht gebruikt

Als jij zegt dat je er niet schuldig aan bent (geweest), dan geloof ik je niet. Sorry, not sorry. Je werkt aan een blog, bent content aan het creëren, muziek aan het beluisteren via YouTube, berichten aan het beantwoorden op Facebook... Als er plots een (1) tevoorschijn komt het Facebook-tabblad is de kans groot dat je dit "snel wilt bekijken". Wat uitdraait in "snel" antwoorden en je dan "snel" een halfuur verder bent. Een optie is om al die tabbladen af te sluiten, of, je opent de afleidende tabbladen in een nieuw venster. De drempel om "snel" eens te kijken naar Facebook is groter.


  • Time je focustijd (Pomodoro-techniek)

Efficiënt werken gaat hand in hand met structuur. Hier komt timeboxing en de Pomodoro-techniek in het verhaal. Volgens de deze techniek time je 25 minuten focustijd, gevolgd door 5 minuten pauze. Dit wordt herhaald tot je na drie of vier blokken focustijd een langere pauze van een kwartier tot een halfuur hebt verdiend. Dit duidelijk onderscheid tussen werken en ontspanning zorgt voor meer structuur en... een efficiënter werkritme!


  • Beantwoord je mails op een vast tijdstip

De verleiding om doorheen de dag verschillende keren je mailbox te refreshen is groot. Plan aan het begin en/of op het einde van je werkdag een kwartier/halfuur tijd in om je te focussen op mails beantwoorden en je mailbox organiseren. Zo word je niet afgeleid in het midden van een andere belangrijke opdracht én zijn al je mails elke dag beantwoord.


Het is duidelijk, doorheen de dag worden we door duizend-en-een dingen afgeleid. Zoek voor jezelf een rustige plaats, ban kleine en grote afleidingen zoals gsm-notificaties, extra tabbladen, geluid, ... en time je focustijd. Zo krijg je in minder tijd, meer gedaan én heb je ruimte voor de belangrijke niet-dringende taken en niet alleen de belangrijke dringende taken.

Heb je het gevoel dat je zodanig veel te doen hebt, dat je eigenlijk niet meer weet waar te beginnen? Laat het mij weten. We bekijken samen waarmee ik jou en je business kan helpen. 🚀